Adaptació a l'escola

EL PROCÉS D'ADAPTACIÓ AL CENTRE D'EDUCACIÓ ESPECIAL ASPACE BARCELONA

L'arribada d'un nou infant i la seva família a la nostra escola, suposa un repte per als equips multidisciplinaris que els atendran durant tota l'etapa educativa. Per a molts infants i famílies, aquest és el primer moment en què hauran de separar-se físicament, aspecte que, des del Departament de Psicologia Escolar, tenim molt present de cara a facilitar al màxim aquesta transició, amb l'objectiu final d'afavorir l'adequada adaptació de l'infant i la seva família al nostre centre.

L'escolarització, com a dret bàsic de qualsevol infant, dona resposta a les seves necessitats de socialització i aprenentatge; dissenyar i implementar un procés d'adaptació que respongui a les seves necessitats individuals i a les de la seva família garanteix, en la majoria de casos, una evolució positiva dels infants a tots nivells. Cada procés d'adaptació s'ajustarà a les característiques úniques del sistema familiar al que es dirigirà i es definirà per una visió dinàmica i flexible del desenvolupament infantil. En el cas dels infants amb PC i d'altres trastorns del neurodesenvolupament, estarem amatents a qualsevol reacció, per petita que sigui (apatia, irritabilitat, canvis en les rutines del son o alimentació...), així com dels neguits que aquesta primera separació pugui desencadenar en les famílies.

Treballarem a partir de la figura del professional referent. Aquesta figura serà qui acompanyarà a la família i l'infant en tot moment i qui es preocuparà de compartir l'evolució del cas amb la resta de professionals de l'equip. A partir de la revisió continuada i multidisciplinària de cada cas, s'aniran ajustant els tempos i característiques del procés d'adaptació, tenint en compte aspectes multidimensionals com les característiques psicològiques i emocionals de l'infant, el seu nivell de desenvolupament, les seves necessitats fisiològiques, sensorial i rehabilitador, i les característiques socials i psicoemocionals de les famílies.

Els infants que atenem es caracteritzen per haver estat altament depenents durant els primers anys de vida i, aquest fet, definirà el com i quan infants i famílies, podran iniciar aquest preciós procés de diferenciació que potenciarem des de l'escola, amb l'objectiu final d'afavorir el desenvolupament global de l'infant.

Àrea de psicologia escolar

Categoria:
Notícies